Led- och muskelvärk

Inflammation är en del av kroppens immunförsvar. Ett immunförsvar i obalans kan leda till kronisk inflammation i kroppen, och kan uttrycka sig bland annat som värk i leder och muskler. Kännetecknen är ofta smärta, svullnad eller rodnad i området. Infektioner är den vanligaste orsaken till inflammation, men all slags skadlig inverkan på kroppen kan orsaka inflammation. En infektion beror på smittämnen som kommer utifrån, mikrober. Mikrober är bakterier, virus, amöbor och svampar. Men även allergier och överkänslighet skapar inflammationer i kroppen, såsom en nedsatt avgiftningsförmåga.

värk

Immunförsvaret försvagas av stress, näringsbrister, för lite sömn, för få tillfällen till återhämtning, dåliga kostvanor och intag av födoämnen som man inte tål. Så mycket som cirka 80% av vårt immunförsvar sitter i mag-tarmkanalen, vilket påpekar det uppenbara med att ha en bra matsmältningsfunktion.

Boka tid

Vanliga symtom

Problem med :

• Leder
  • Muskler
  • Senor
  • Bindväv

Vanliga orsaker

• Dåliga kostvanor
  • Näringsbrister/obalanser
  • Mikrober såsom virus, bakterier, svamp, parasiter
  • Födoämnesallergier/intoleranser
  • Nedsatt matsmältningsfunktion
  • Nedsatt immunförsvar
  • Nedsatt avgiftningsförmåga
  • Miljögifter
  • Tungmetaller

Vanliga sjukdomar/tillstånd

• Reumatism
  • Fibromyalgi
  • Lumbago
  • Artrit
  • Artros
  • SLE
  • Gikt

Medicinska analyser

Vid framtagandet av en handlingsplan kan medicinska analyser stödja oss i vårt arbete. Laboratorium som vi använder är speciellt utvalda för olika behov.

Läs mer om Näringsmedicinska Klinikens analyser >>

Nedanstående generalagenter/laboratorium samarbetar vi med.