FoodDetective Professional

Med FoodDetective Professional kan man mäta mängden av specifika IgG-antikroppar mot 59 födoämnen utan att behöva använda sig av ett laboratorium. Samtidigt identifieras vilka födoämnen det är som ditt immunförsvar har reagerat mot och som kan vara orsaken till dina symptom. Dessa former av analys, som undersöker eventuell IgG-medierad intolerans mot födoämnen, kallas även fördröjd allergi typ III. Denna typ av allergi kan också kallas för dold eller fördröjd allergi men är inte en födoämnesallergi utan en födoämnesintolerans. Symptomen kommer först efter några timmar eller till och med dagar efter födointaget och är inte livshotande.

Längst ned på sidan finns testexempel att tillgå.

>> Läs mer om intoleranser/överkänsligheter och allergier

>>Tillbaka till startsidan för samtliga analyser

FoodDetective Professional, provtagningsinformation

Testet täcker majoriteten av de livsmedel som konsumeras i en vanlig diet. Testet tar 40 minuter att genomföra och ingen specialutrustning behövs, allt finns i testpaketet.  Ett litet blodprov tas från en pincett och späds sedan och läggs på medföljande platta. I efterföljande steg identifieras antikropparna genom att en eller flera blå fläckar visas på plattan.

• En stark blå färg indikerar en stark positiv reaktion
  • En mellanblå färg indikerar en måttlig positiv reaktion
  • En ljusblå färg indikerar en svag positiv reaktion

Nedanstående kategorier testas:

• Mjölkprodukter
  • Säd/bönor/nötter
  • Fisk/skaldjur
  • Frukt
  • Grönsaker
  • Kött/fågel/ägg
  • Diverse

Följande livsmedel omfattas: Majs, Durumvete, Gluten, Havre, Ris, Råg, Vete, Sötvattensfisk (lax, öring), Skaldjur (räkor, räkor, krabba, hummer, mussla), Tonfisk, Vit fisk (kolja, torsk, rödspätta), Äpple, Svarta vinbär, Grapefrukt, Melonblandning (cantaloupmelon, vattenmelon), Oliv, Apelsin & Citron, Jordgubbar, Tomat, Nötkött, Kyckling, Lamm, Fläsk, Komjölk, Ägg (hela), Mandel, Paranötter, Cashewnötter, Jordnötter, Valnöt, Broccoli, Kål, Morot, Selleri, Gurka, Purjolök, Baljväx mix (ärter, linser, gröna bönor), Paprika (röd, grön, gul), Potatis, Sojaböna, Kakaobönor, Vitlök, Ingefära, Svamp, Te, Jäst

För att få korrekta svar ska man inte ha använt sig av immunförsvarsnedsättande mediciner såsom:

• Cellgifter, sedan 6 månader tillbaka
  • Kortisonpreparat – injektioner/tabletter, sedan 6 månader tillbaka
  • Kortisonpreparat – inhalator/salva, sedan 1 månad tillbaka
  • NSAID´s (exempelvis acetylsalicylsyra, ibuprofen, nabumeton, naproxen), sedan 1 månad tillbaka
  • Allergimedicin, sedan 14 dagar tillbaka

Har man varit sjuk, haft en infektion, är det bäst att vänta med provtagningen minst 1 vecka.

Använd inte detta test om det finns misstanke om blödarsjukdom.

Provtagningsform

Provtagning

• Näringsmedicinska Kliniken
  • Hemma

Dokumentation

pdf_loggaBroschyr

pdf_loggaExempelrapport

Övrigt

OBS! Enligt Patientsäkerhetslagen (2010:659) får vi inte behandla barn under åtta år. Därför genomför vi inte FoodDetective Professional på barn under åtta år.